Pubblicato il Agosto 25th, 2016 | by Paolo Carnelli
0Gary Husband (John McLaughlin, Jeff Beck, Allan Holdsworth)
The ten GARY HUSBAND’s desert island records. Gary is one of the world’s greatest jazz-fusion drummers and as well one of the top jazz-fusion keyboardists: he played with John McLaughlin, Billy Cobham, Jack Bruce, Allan Holdsworth, Robin Trower, Al Jarreau, Jeff Beck, Level 42, Gary Moore, Mike Stern, Randy Brecker and many many others. More info: www.garyhusband.com
BETWEEN NOTHINGNESS & ETERNITY – Mahavishnu Orchestra (1973)
The perfect live album, the perfect combination of musicians in the right time, the super-flexed muscular, “of the moment” communication all with a wonderful sound, all going for gold… and achieving it, throughout the whole album! • Il live album perfetto, la combinazione perfetta di musicisti nel momento giusto, la massima intensità muscolare e la comunicazione musicale in tempo reale, il tutto con un suono meraviglioso… tutti puntano a dare il massimo, e riescono nell’intento in ogni nota dell’album!
JACK JOHNSON – Miles Davis (1971)
A stellar achievement. The atmosphere of New York in the early 70s, giving birth to a beautifully realized, spontaneous musical collective statement. The trumpet and the guitar and bass and drums – all perfect. Perfect production here again by Teo Macero • Un risultato stellare. Si sente l’atmosfera della New York dei primi anni ’70 permeare e generare una dichiarazione musicale spontanea, collettiva e magnificamente portata a compimento. La tromba, la chitarra, il basso, la batteria – tutto perfetto. Anche la produzione, ancora una volta di Teo Macero, è perfetta
CANTATA, MASS BY ENGLISH CHAMBER ORCHESTRA, SIR COLIN DAVIS & THE ST.ANTHONY SINGERS – Stravinsky (1962)
I have listened to this version of the Mass since I was a child. I’ve been compelled and transported by the sublime harmony and movement here for most of my life. It’s as modern and heavenly as ANYTHING I will ever hear I’m quite sure • Ascolto questa versione della Messa fin da quando ero bambino. Sono stato sempre affascinato e conquistato dalla qualità sublime dell’armonia di questo brano: è la cosa più moderna e celestiale che abbia mai sentito in vita mia, davvero
FLATTIRE – Allan Holdsworth (2001)
Here’s my brother, alone, and in desolate times. Here’s his soul, his passion, his sorrow and despair. Maybe not his most cohesive or most considered work ever, but nevertheless an emotional portrayal of this master’s total uniqueness in music – his beauty and rawness in life, and consequently in music. One man and his story •Eccolo qui, il mio amico fraterno, da solo, e in un momento difficile. Ecco la sua anima, la sua passione, il suo dolore e la sua disperazione. Forse non sarà il suo lavoro più rappresentativo o apprezzato, ma rimane per me un ritratto emozionate dell’unicità musicale di questo maestro, così come della sua bellezza e schiettezza nel modo di vivere, e quindi di fare musica. Un uomo e la sua storia
IN THE WEE SMALL HOURS OF THE MORNING – Frank Sinatra (1955)
The sublime Frank – probably at his finest, and collaborating with his most successful arranging cohort, Nelson Riddle. The man who lived it all and sang it all. Between this release and “Only The Only”, here are the most resonating and deeply affecting songs of lost love I’ve ever heard • Frank il sublime, probabilmente nel suo momento migliore, quando collaborava con il suo arrangiatore preferito, Nelson Riddle. Frank, l’uomo che ha fatto tutto e cantato tutto. In questo album e in “Only The Only” ci sono le più efficaci e coinvolgenti canzoni sulla perdità dell’amore che abbia mai ascoltato
THE SOUTH INDIAN DRUMMING OF THE TRICHY SANKARAN – Laya Vinyas (1990)
A beckoning, essential and vital variety of performances by this mridangam master Trichy Sankaran, who, along with Palghat Mani Iyer and Karikudi Mani are of constant and formidable inspiration to me • Una imperdibile, essenziale e vitale collezione di performance di questo maestro del mridangam (strumento a percussione indiano, ndr). Insieme a Palghat Mani Iyer e Karikudi Mani, un’ispirazione costante e formidabile per la mia musica
TURN IT OVER – Tony Williams Lifetime (1970)
This most original and audacious offering from the vision of the artist known as Tony Williams – the one and only poet and beyond figure of the drums, at his most innovative and daring here • La proposta più originale e temeraria proveniente dalla visione di un artista di nome Tony Williams, il solo e unico poeta della batteria, al top nella sua personale e coraggiosa ricerca dell’innovazione
SAUDADES – Trio Beyond (2006)
An amazing, committed and scintillating live performance by drumming revolutionary Jack DeJohnette, the brilliant Larry Goldings together with guitar supremo John Scofield, in wonderful form celebrating the music of the Tony Williams Lifetime in their own unique way • Una straordinaria, coscienziosa e scintillante performance live da parte del rivoluzionario Jack DeJohnette alla batteria, insieme al brillante Larry Goldings e al chitarrista supremo John Scofield, per celebrare nel modo migliore e più personale la musica del Tony Williams Lifetime
BILL EVANS LIVE AT TOWN HALL – Bill Evans Trio (1966)
Here is another poet in fresh, crisp and thoroughly emotive form – a perennial influence of mine on piano. The interplay and invention here is beautiful, fresh, clear and ever new • Ecco un altro poeta, in una condizione emotiva fresca e brillante… uno dei miei costanti punti di riferimento al pianoforte. Il dialogo tra gli strumenti e le idee contenute sono entrambi bellissimi, molto chiari e sempre nuovi all’ascolto
FAURE’ PIANO TRIO, LA BONNE CHANSON – Sarah Walker & Nash Ensemble (2009)
A rather beautiful realisation of Gabriel Fauré’s Trio for Piano and Strings in D minor, Op. 120. Enough said. One of my favourites of all time • Una bella versione del trio con pianoforte di Gabriel Fauré, opera 120. Non c’è molto altro da aggiungere, se non che è una delle cose che preferisco in assoluto